X
تبلیغات
پیکوفایل
رایتل

هنگامیکه روزانه مسابقات جام جهانی فوتبال را نگاه می کنید، برای یک تماشاگر عادی فوتبال احساس شدت حرکات انجام شده در زمین بسیار سخت است.

این بازیکنان، فقط به این خاطر که مبنای جسمانی خوبی را توسعه داده اند که به آنها اجازه می دهد در پاس های دقیق، سرعت های انفجاری، درگیری با حریف و زدن شوتهای سهمگین به دروازه را در سراسر بازی با موفقیت انجام دهند، بازی فوتبال را یک امر طبیعی جلوه می دهند.

ایجاد مبانی پایه

اجازه دهید نگاه اجمالی به همه ی اجزای یک برنامه خوب بدن سازی برای فوتبال داشته باشیم.

انعطاف پذیری

انعطاف پذیری یک نیاز پایه برای بازیکن فوتبال است. انعطاف پذیری به مفهوم داشتن دامنه حرکت مطلوب حول یک مفصل می باشد.

آنها برای اجرای صحیح تکل، ارسال پاس های بلند و پریدن به انعطاف پذیری نیاز دارند. همچنین، انعطاف پذیری هنگام وضعیتهای نامناسب بدن، مثل سقوط کردن و زمین خوردن بعد از درگیری شانس آسیب دیدگی را کاهش می دهد.

هنگام گرم کردن کامل بدن، حرکات کششی برای انعطاف پذیری می تواند به طور چشمگیری احتمال آسیب دیدگی را کاهش دهد.

قدرت

توانایی عضلات در انقباض و غلبه بر مقاومت را قدرت می نامیم. قدرت بیشینه، نهایت تلاش برای غلبه بر بیشترین مقاومت، بدون توجه به زمان است. مثالهایی از کاربرد قدرت در فوتبال عبارت از حفظ و دور نگهداشتن توپ از مهاجمان،‌ استقرار برای توپهای هوایی و عین حال حفظ خود در گروه و افزایش سرعت حمله از طریق قدرت بیشتر پاها هستند. سرعت «کوبی جونز» بازیکن تیم ملی آمریکا، به دلیل توسعه قدرت ویژه بازی در پاهای اوست.

توان

ترکیب سرعت و قدرت برای بازیکنان موفق فوتبال امری عادی است.

قابلیتهای «برایان مک براید» در تکل زدن، دویدن، پریدن و شوت زدن، مثالهایی از توان است. قدرت محض به تنهایی برای ورزش پویا و پر تحرکی مثل فوتبال، بسیار کند است و سرعت بالا هم بدون قدرت، موقتی خواهد بود. بازیکن فوتبال باید در تلاش باشد تا به بهترین ترکیب این عوامل دست پیدا کند.

استقامت

استقامت یک بازیکن فوتبال چیزی بیش از توانایی دویدن مداوم است. استقامت در سرعت، استقامت در قدرت و استقامت در توان سه عامل بسیار مهم آمادگی جسمانی هستند.

سطح بالای استقامت به ورزشکار این اجازه را خواهد داد تا اجرای مهارتهای خود را در حد عالی نگه دارد و با حدود 100 درصد تلاش در طول مسابقه آنها را به نمایش بگذراد.

چابکی

توانایی تنظیم سریع حرکات با تغییرات محیطی را چابکی می نامیم. تصمیم گیریهای سریع و بلافاصله اقدام بر اساس آنها در حالیکه با سرعت بازی پیش می رویم، روی روند تیم تاثیرگذار است و حتی می تواند تفاوت بین برنده یا بازنده را مشخص کند. اگر بازیکن فوتبال می خواهد موفق باشد، پاها، چشمها و مغز باید چابک باشند و به خوبی با هم کار کنند.

سرعت

وقتی ما از سرعت حرف می زنیم، عموماً فکر می کنیم منظور سریع دویدن است. ولی در فوتبال سرعت چیزی فراتر از سریع دویدن است. چالاکی، حرکات انفجاری کوتاه،‌حرکات سریع در همه جهات، توانایی استارت زدن و توقف ناگهانی و سرعت عکس العمل، مثالهای سرعت در فوتبال است.

تغذیه

اگر غذایی که ورزشکار مصرف می کند کمتر از میزان نیاز برای فعالیت های بعدی او باشد، تمرین ارزش زیادی نخواهد داشت.

محققان با دقت فراوان روی پروتئینها، کربوهیدارتها، چربیها، مواد معدنی، ویتامینها و حتی چاشنیها متمرکز شده اند.

بخشی از تغذیه، خوردن آب، یعنی نگهداری مایعات بدن است. نوشیدنیهای ورزشی و از آنها مهمتر آب، برای ثابت نگهداشتن دما و تنظیم عملکرد بدن قبل، هنگام و بعد از مسابقات، بسیار ضروری است. بازیکنان به دلیل کم آبی ممکن است حتی از حال بروند.

بازیکن فوتبال نسبت به مردم عادی نیازهای ویژة غذایی دارد



تاریخ : پنج‌شنبه 24 اسفند‌ماه سال 1391 | 19:01 | نویسنده : مسعود | نظرات (0)