X
تبلیغات
پیکوفایل
رایتل

تکنیک EFT موثر در کاهش اضطراب ورزشکاران   تصویر خبر

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پایگاه اینترنتی بازل در گزارشی درباره‌ی بروز پدیده‌ی اضطراب در ورزشکاران و نحوه کنترل آن نوشت: هنگامی که شخص مسابقه می‌دهد، همه قوای ذهنی و جسمی‌اش به کار گرفته می‌شود. در دنیای امروز، استاندارد همه مسابقات به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است. به همین دلیل برای ورزشکاران زبده ساده نیست که در ورزش مربوط به خود تسلط شان را حفظ کنند.

حالات ذهنی یک ورزشکار نقش بسزایی بر کارایی‌اش دارد. اضطراب زمانی آغاز می‌شود که یک ورزشکار نسبت به توانایی‌اش در مقابله با شرایط دچار تردید شود. این اضطراب زمینه فشارهای عصبی را فراهم می‌کند. بیشتر مواقع، استعداد ضامن کارایی نیست، بلکه چگونگی مقابله با فراز و نشیب‌های مسابقه است که بر کارایی تاثیر می‌گذارد.

همیشه قبل از شروع یک بازی یا مسابقه، یک «محدوده اضطراب» برای هر ورزشکار تعریف می‌شود. وقتی اضطراب در مرحله مطلوبی باشد، باعث کارایی بیشتر می‌شود. اگر اضطراب از محدوده خود تجاوز کند یا پایین‌تر برود، تاثیرات سوء بر کارایی می‌گذارد.

تحقیقات نشان داده‌اند که اضطراب در ورزش‌های فردی بیشتر از ورزش‌های گروهی، بازیکنان را تحت فشار قرار می‌دهد. یعنی یک شناگر بیشتر از یک بازیکن بیس بال اضطراب دارد.

بازیکنان برجسته، در مسابقات اضطراب خود را به هیجان تبدیل می‌کنند که باعث تحریک هورمون‌های مثبت شده و به برد می‌انجامد. آنها از اضطراب به عنوان راهی برای رسیدن به کارایی بهتر استفاده می‌کنند. ورزشکاری که ذهنش، اضطراب را سقوط تعبیر می‌کند، شکست خواهد خورد.

درک اضطراب در ورزش

طبق گزارش مجله «بینش ورزشی» که به روانشناسی ورزش اختصاص دارد، اضطراب در دو دسته طبقه بندی می‌شود؛ ویژگی اضطراب و حالت اضطراب. حالت اضطراب، استرس موقعیتی است که در شرایط مسابقه ایجاد می‌شود. دستگاه عصبی خودکار ورزشکار در این حالت تحریک می‌شود که عکس العملی طبیعی است.

از طرف دیگر، ویژگی اضطراب به صورت کلی، خصیصه‌ای است که فرد برای مقابله با تنش عصبی از آن استفاده می‌کند. در ورزش، اشخاصی که هیجان بیشتری دارند و خصیصه‌ اضطراب در آنها کمتر است، کارایی بهتری دارند، اما اشخاصی که سطح اضطراب بالاتری دارند و کمی هیجان دارند، پایین‌تر از سطح انتظار عمل می‌کنند.

* آموختن از ورزش

روانشناسی ورزش یکی از حوزه‌های مهم تحقیقاتی است. مسابقات به خصوص در سطح بین‌المللی باعث شده‌اند محققین به فکر مبارزه با مشکلات ناشی از اضطراب بیفتند. فرد ورزشکار هم از نظر جسمانی و هم از نظر روحی در زمین مسابقه می‌دهد، مثلا ورزشکارانی مانند رافائل نادال، مایکل فلیپس و یا ورزشکاران تیم بسکتبال آمریکا فقط به خاطر استعدادشان نیست که در کار خود خبره هستند.

تعادل روانی آنها باعث می‌شود که از ورزشکارانی در سطح استعداد خود و یا حتی با استعدادتر از خود جلو بزنند. دانشمندان معتقدند و اثبات کرده‌اند که استعداد و توانایی تا حدی می‌تواند فرد را در ورزش به موفقیت برساند. در واقع، بعد از این که ورزشکار به حدی از کارایی رسید، استعداد به خصیصه‌ای بی فایده تبدیل می‌شود، زیرا باعث برانگیختن غرور، خودشیفتگی و به دنبال آن جهالت می‌شود.

تنها افرادی که سخت کوش هستند و ذهن متعادلی دارند با جرقه‌ای از استعداد می‌توانند در ورزش موفق باشند. امروزه رسانه‌ها به طور وسیع به مساله به کارگیری بهترین توانایی‌ها می‌پردازند. ورزش‌ها با گذشتن از سر ملیت، نژاد، مذهب، ثروت یا فقر، در نزد همه محبوب شده‌اند.

ورزشکاران برای برآورده کردن انتظارات هواداران و برای رسیدن به درجات بالاتر در سطح بین‌المللی باید کارایی خوبی داشته باشند. اعتماد به نفس، تصمیم گیری‌های درست، تواضع در پذیرش شکست و تجربه راه‌هایی برای مقابله با تاثیرات اضطراب هستند.

اضطراب یک بیماری نیست که ورزشکاران برای یک بار و همیشه از دست آن خلاص شوند، بلکه باید برای رسیدن به کارایی بهتر و درخشیدن در حوزه‌های ورزشی از آن استفاده شود. فشار عصبی و اضطراب بخشی از زندگی ورزشکاران است. همیشه فشار روحی به دلیل نگرانی برای موفق شدن و رسیدن به کارایی قبلی یا بهبود بخشیدن به آن است. فشارهای روحی شامل، ترس از شکست، ترس از مصدوم شدن یا دوباره مصدوم شدن و غلبه بر مصدومیت است.

ورزشکاران عامل فشارهای روحی خود را بیشتر، ترس از شکست یا مورد قضاوت قرار گرفتن از طرف دیگران می دانند. این فشارها باعث اضطراب می‌شوند که شکست را در بر خواهد داشت.

* فشار روحی یا استرس چیست؟

روان شناسی در ورزش

استرس واکنشی روانی است و زمانی به وجود می‌آید که موقعیت درک شده و توانایی‌هایی که ورزشکار برای دست و پنجه نرم کردن با این موقعیت در خود تصور می‌کند، با هم برابر نیستند. به طور خلاصه واکنشی است به تصور شما از موقعیت. اگر به خود بگویید که «چقدر سخت است» ، «اگر شکست بخورم چه می‌شود»، «خودم را مسخره کرده‌ام» یا «می بازم» شما در خود استرس ایجاد کرده اید.

استرس نوعی طرز فکر است که شما می‌توانید یاد بگیرید تا آن را عوض کنید یا متعادل کنید. کسانی که استرس ندارند، کارآمدتر، سالم‌تر، شادتر هستند و می‌توانند کارایی خود را تا بیشترین حد ممکن بالا ببرند. EFT یا همان (Emotional Freedom Technique) که به معنای تکنیک آزادی احساسات است، می‌تواند به شما کمک کند تا نحوه فکر کردن و احساس خود را تغییر دهید. بدین ترتیب شما می توانید در ورزش مربوط به خود، توانایی‌هایتان را بالا ببرید.

استرس به دلیل ترس از ارزشیابی‌های اجتماعی و حس تهدید شدن از این ارزشیابی‌ها ایجاد می‌شود یعنی این که دیگران ممکن است چه فکری در مورد من بکنند.

* استرس دارای نشانه‌های زیر است:

- کمبود اعتماد به نفس

- تعبیرهای منفی در مورد کارهای خود داشتن

- زیاد از خود انتقاد کردن

- کمتر از حد توانایی خود، عمل کردن (مخصوصا در شرایط حساس)

- شب قبل از یک موقعیت خاص، مشکل بی‌خوابی داشتن

- قبل از یک موقعیت خاص احساس بیماری یا ناراحتی کردن

اگر از EFT کمک بگیرید، می‌توانید استرس و فشارهای روانی را پشت سر بگذارید. به وسیله EFT می‌توانید آرام باشید، از ورزش خود لذت ببرید، کارایی بهتر داشته و پیروز شوید.

EFT درمانی برای روح محسوب می‌شود که می‌تواند در هر شرایطی به کار گرفته شود. این روش را می‌توان در همه موقعیت‌ها به کار گرفت و تعادل روحی و جسمی را برقرار کرد. EFT آخرین ابزار روانشناسی برای ورزشکاران است و باید به همه آنها آموزش داده شود.

* تکنیک آزادسازی احساسات (EFT)

- راهی آسان و سریع برای بالا بردن و تاثیر گذاشتن بر اعتماده به نفس

- راهی که همه می‌توانند یاد بگیرند

- آخرین ابزار برای همه ورزشکاران

- راهی که به وسیله آن می‌توانید به بهترین شکل ذهن‌شان را پرورش دهید و در سیستم‌ عصبی خود اعتماد بیشتری به توانایی‌هایتان ایجاد کنید.

- بسیار تاثیرگذار

کلمه EFT در مدت زمان کوتاهی در دنیا معروف شد و همه مردم در هر شرایط و سطح زندگی، به عنوان یک روش ساده و ارزان از آن استفاده کردند.

متخصصین درمانی و پزشکان این روش را به کار گرفتند و EFT به عنوان یک روش درمانی در جهان همه‌گیر شد. هیچ فشار روانی نیست که به وسیله EFT درمان نشود و از آن تاثیر نگیرد. بسیاری از آنانی که تحت تاثیر فواید EFT قرار گرفته‌اند، اقدام به یادگیری مباحث اصلی این روش کردند.

مبتدیانی که هیچ تجربه‌ای در این زمینه ندارند می‌توانند با یک روز شرکت در کارگاه آموزش EFT تکنیک‌هایی را یاد بگیرند که به وسیله آنها 70 درصد از مشکلات خود و خانواده شان قابل حل هستند. مشکلات پیچیده تر با کمک گرفتن از متخصصین بهتر برطرف می‌شوند، اما مسایلی همچون ترس، سردرد، عصبانیت و استرس را می‌توان با اطلاعات پایه‌ای از EFT برطرف کرد.

EFT مانند نوازش کردن و یا دلداری دادن راهی صددرصد بی‌خطر برای درمان است. این روش روز به روز شناخته تر شده و به وسیله روانشناسان ورزش استفاده می‌شود. این روش به ورزشکاران حرفه‌ای آموزش داده می‌شود تا با کمک آن استرس خود را کاهش داده و کارایی خود را بالا ببرند. همچنین می‌تواند در کاهش علائم بیماری‌ها موثر باشد و به شما کمک کند تا به سرعت تعادل روانی خود را بازیابید.

EFT باعث می‌شود احساسات منفی مانند گناه، خشم، افسردگی، ناراحتی و غم را از بین ببرید. می‌تواند از طریق تلفن نیز موثر باشد، متخصصین درمان EFT از طریق تلفن هم به مردم مشاوره می‌دهند.



تاریخ : جمعه 4 اسفند‌ماه سال 1391 | 21:08 | نویسنده : مسعود | نظرات (0)